štvrtok 5. decembra 2013

HACKSCHOOLING (hackovanie školstva) MA ROBÍ ŠŤASTNÝM...


Keď ste dieťaťom, často sa vás pýtajú túto otázku - a je to skutočne otravné - "Čím chceš byť, keď vyrastieš ?" A dospelí dúfajú v odpovede ako: "Chem byť astronautom" alebo "Chcel by som byť neurochirurgom". Ach, vy dospelí a tie vaše predstavy ... Deti s najväčšou pravdepodobnosťou odpovedia "profesionálny skateboarder", "surfer“ alebo "hráč Minecraftu“. Pýtal som sa to svojho mladšieho brata, a on mi odpovedal: "Brácho, mám 10. Nemám ani potuchy. Možno profesionálny lyžiar. Poďme si dať nejakú
zmrzlinu." Viete, my deti odpovieme niečo, čo nás fakt zaujalo. O čom si myslíme, že je to cool. To, s čím máme skúsenosti. A obvykle je to presný opak toho, čo chcú dospelí počuť.

Ale ak sa spýtate malého dieťaťa, niekedy dostanete tú najlepšiu odpoveď. Niečo veľmi jednoduché, veľmi jasné, a skutočne hlboké: "Keď vyrastiem, chcem byť šťastný !"
Ja keď vyrastiem, tak chcem byť naďalej šťastný, tak ako som teraz. Som skutočne vzrušený z toho, že som na TEDx-e. Viete, som teenager. A ako väčšina chlapcov v mojom veku, väčšinu času trávim divením sa: „Ako vznikne sám od seba ten bordel v mojej izbe ?", „Už som sa dnes sprchoval ?", a to najnepochopiteľnejšie zo všetkého, "Ako to urobiť, aby som sa páčil dievčatám ?"

Neurológovia tvrdia, že teenagerský mozog je dosť divný. Náš prefrontálny kortex je nevyvinutý, ale v skutočnosti máme viac neurónov ako dospelí - čo je dôvod, prečo môžeme byť tak kreatívni ... a impulzívni ... a náladoví .... Ale čo ma serie je, že veľa detí si len želá byť šťastnými, byť zdravými, byť v bezpečí, nebyť šikanovaní, a byť milovaní za to, akí sú. A tak sa mi zdá, že keď dospelí povedia "Čím chceš byť keď vyrastieš" jednoducho automaticky predpokladajú, že budete šťastní a zdraví.

A možno to tak nie je.

Choď do školy, choď na výšku, získaj prácu, ožeň/vydaj sa - bum. A potom budeš šťastný. Je tak ? V našich školách nie je prioritou vyučovanie toho, ako byť zdravý a šťastný. To je od škôl oddelené. A pre niektoré deti takéto "štúdium" vôbec neexistuje. Ale čo ak by sme to neoddeľovali. Čo ak by sme postavili celú výuku na štúdiu, a trénovaní toho, ako byť šťastný a zdravý. Pretože o tom to je. O tréningu. O jednoduchom trénovaní tohto predmetu. Vzdelanie je dôležité. Ale prečo nepovažujeme to, byť šťastní a zdraví, za vzdelanie ? To mi proste nedochádza. A tak som začal študovať vedu o tom, ako byť zdravý a šťastný. Skutočne to vychádza z trénovania týchto ôsmich vecí: cvičenia, stravy a výživy, strávenia času v prírode, prispievania a služby ostatným, vzťahov, rekreácie, oddychu a manažmentu stresu, a náboženskej a duchovnej zainteresovanosti.

Na týchto osem vecí prišiel doktor Roger Walsch. Nazýva ich Terapeutické Zmeny Životného Štýlu (Therapeutical Lifestyle Changes), alebo v skratke, TLC. Je to vedec, ktorý študuje ako byť šťastný a zdravý. Keď som robil výskum pre tento prejav, mal som možnosť spýtať sa ho zopár otázok, napríklad: "Myslíte si, že školy dávajú prioritu týmto ôsmim TLC  ?" A odpoveď nebola prekvapením, bolo to okamžité nie. Ale povedal, že veľa ľudí sa pokúša získať tento druh vzdelania mimo obvyklého "dejiska výuky". Čítajú a trénujú, napríklad meditujú, alebo robia jógu. Ale ja si myslím, že najlepšou odpoveďou je, že veľa vzdelávania je orientovaného na získanie si lepšieho či horšieho živobytia, namiesto zamerania sa na lepšie žitie.

"Ak nie ste pripravení pomýliť sa, nikdy nepríjdete s ničím originálnym. " - Sir Ken Robinson

V roku 2006 povedal sir Ken Robinson tú najpopulárnejšiu reč TED-u všetkých čias - Školy zabíjajú kreativitu. Jeho posolstvom bolo, že kreativita je tak isto dôležitá, ako gramotnosť, a mali by sme si ich rovnako vážiť. Veľa rodičov sleduje tieto videá, a niektorí z nich, ako napríklad moji, to považujú za dôvod, vďaka ktorému sa osmelili vytiahnuť svoje dieťa z tradičnej školy. Vyskúšať niečo iné. Uvedomil som si, že som súčasťou malej, ale rastúcej revolúcie detí, ktoré pristupujú ku svojmu vzdelaniu inak. A viete čo ? Veľa ľudí to štve.

Aj keď som mal iba 9, keď ma rodičia vytiahli zo školského systému, stále si pamätám ako bola mama zaliata v slzách, keď jej jej priatelia vraveli, že je šialená, a že to bol hlúpy nápad. Keď sa na to pozerám spätne, som vďačný za to, že neustúpila pred tlakom svojho okolia - a myslím, že ona je tiež. Takže spomedzi 200 miliónov ľudí,  ktorí videli reč sira Robinsona, prečo tu nie je viac takých detí ako ja ?

Shane McConkey je môj vzor. Milujem ho pretože bol najlepší lyžiar na svete. Ale potom som si v jeden deň uvedomil, čo sa mi na Shanovi skutočne páči. Bol hacker. Nie počítačový hacker. On hackoval lyžovanie. Jeho kreativita a inovácie urobili z lyžovania to, čím je dnes, a to prečo milujem lyžovanie. Keď sa povie hacker, veľa ľudí si predstaví geeka, počítačového maniaka žijúceho v podkroví svojich rodičov, odkiaľ rozširuje počítačové vírusy. Ale ja to tak nevnímam. Hackeri sú inovátori. Hackeri sú ľudia, ktorí vzdorujú systémom a menia ich, aby ich urobili lepšie, aby vylepšili to, ako pracujú. Je to o tom ako uvažujú. Je to nastavenie mysle. Vyrastám vo svete, ktorý potrebuje viac ľudí s hackerským nastavením mysle. A nie len v technológiách.

Všetko tu vyžaduje nahackovanie. Dokonca aj lyžovanie. Dokonca aj vzdelávanie. Takže či už je to Steve Jobs, Mark Zuckerberg alebo Shane McConkey, to že máte hackerské nastavenie mysle môže zmeniť svet. Šťastie, zdravie, kreativita a hackerské myslenie sú všetky veľkou časťou môjho vzdelania. Volám to Hackschooling (vzdelanie - hack-lanie). Nepoužívam žiadnu presnú osnovu, a nepoužívam výhradne jeden prístup k učeniu. Hackujem svoje vzdelávanie. Využívam príležitosti vo svojej komunite, a sieť mojich priateľov a rodiny. Využívam výhodu, že môžem zažiť to, o čom sa učím. A nebojím sa hľadať skratky, alebo hacky, aby som dostal lepší a rýchlejší výsledok. Je to ako výukový remix. Je flexibilný, prisposobuje sa príležitostiam, a nikdy nestráca zo zreteľa to, že jeho prioritou je šťastie, zdravie a kreativita.

A tu prichádza na rad rola školy. Pretože ide o nastavenie mysle. Nie systém. Hakcschooling môže používať každý. Dokonca aj tradičné školy. Takže, ako to v takej škole vyzerá ? Často to vyzerá ako Starbucks ... Ale ako väčšina detí, študujem veľa matematiky, fyziky, dejepisu a píšem slohy. Nemal som rád písanie slohov, pretože ma učitelia nútili písať o "motýlikoch a dúhach", a ja som chcel písať o lyžovaní. Bolo pre mňa úľavou, keď mama môjho dobrého priateľa založila Squaw Valley Kids Institiue (Detský Inštitút vo Squaw Valley), kde som mal písať cez moje skúsenosti a o mojich záujmoch, zatiaľ čo sme sa spájali s veľkými rečníkmi z celej krajiny. A to vo mne zapálilo moju lásku k písaniu.

Uvedomil som si, že keď ste raz motivovaní niečo sa naučiť, urobíte toho veľa za krátky čas. A sám. Starbucks je na to celkom dobré miesto. Hackovanie fyziky bola zábava. Naučili sme sa všetko o Newtonovi a Galileovi, a okúsili sme niektoré základné fyzikálne pojmy, ako napríklad kinetická energia, cez experimentovanie, a robenie chýb. Mojou obľúbenou bola obrovská Newtonova kolíska, ktorú sme si urobili z bocceových (petaqových) gulí. Experimentovali sme s kopcom iných vecí, ako sú bowlingové gule, a dokonca aj obrovské "jawbreakers" (druh extrémne tvrdých sladkostí, ktoré sa cucajú - nesmú sa hrýzť, jawbreak znamená "zlomená čeľusť" - a ktoré pri cucaní odhaľujú rôzne farby a chute schované pod povrchovou vrstvou).

Objavy počas projektu Rope course sú tiež úžasné. A trocha stresujúce. Keď ste 18 metrov nad zemou, musíte sa naučiť zvládať svoje strachy, jasne komunikovať, a hlavne si navzájom veriť. Komunitné organizácie tvoria veľkú časť môjho vzdelania. V programe Basics nadácie High Fives, ktorý nás učí nestrácať hlavu a zachovať bezpečnosť v kritických situáciách, sme strávili deň s horskou službou so Squaw Valley, aby sme sa naučili viac o bezpečnosti v horách. A na ďalší deň sme presedlali na fyziku snehu, počasia a lavín. Ale najdôležitejšie čo sme sa naučili bolo, že robenie zlých rozhodnutí privedie vás aj vašich priateľov do nebezpečenstva.

Mladí by mali hovoriť o tom, čo "oživuje históriu". (nelámte si hlavu, ani ja som neporozumel kontextu) Naštudujete si známu osobnosť histórie tak, že sa môžete postaviť na javisko, a zahrať túto postavu. Odpovedať na akúkoľvek otázku ohľadom ich života. Na tejto fotke vidíte Al Capone-ho a Boba Marley-a, ako sa potia nad otázkami "na telo", v historickom Piper's opera house vo Virginia City - na tom istom pódiu, na ktorom začínal Harry Houdini.

Čas strávený v prírode je pre mňa veľmi dôležitý. Je pokojný, tichý, a ja sa vtedy odhlásim (význam ako v online počítačových hrách) z reality. Jeden deň v týždni trávim celý čas vonku. Na "hodinách" FoxWalker (líškochodci) je našim cieľom prežiť v divočine iba s nožom - celý deň. Učíme sa počúvať prírodu, cítiť čo je okolo nás. A získal som duchovné spojenie s prírodou, o ktorom som nikdy nevedel, že existovalo. Ale najlepšie je, že vyrábame kopije, luky a šípy, zapaľujeme ohne pomocou luku, a vytvárame si úkryty pred snehom, takže môžeme prenocovať vonku. Výlet do Moment Factory, kde ručne vyrábajú lyže, a navrhujú oblečenie ma skutočne inšpirovalo k tomu, že jedného dňa budem mať svoj vlastný biznis. Chalani vo Factory mi ukázali, prečo byť dobrý v matematike, byť kreatívny, a naučiť sa dobre šiť. A tak som začal stážovať v BigShop brand (?), aby som sa zlepšil v dizajne a šití. Pomedzi nosením obedov, čistením záchodov, a pokazením ich vysávača, som začal prispievať k dizajnu oblečenia, upravovaniu čiapok, a ich predávaniu. Ľudia ktorí tam sú, sú šťastní, zdraví, kreatívni, a sú nadšení pre to, čo robia. To je rozhodne moja najobľúbenejšia hodina.

Toto je miesto, kde som skutočne šťastný. A je to dobrou metaforou pre môj život. Moje vzdelanie. Môj Hackschooling. Ak by každý zlyžoval túto horu tak, ako väčšina ľudí zmýšľa o vzdelaní, každý by zlyžoval rovnakú trasu. A zrejme tú najbezpečnejšiu. A väčšina snehu by zostala nedotknutá. Keď sa na toto pozerám, vidím tisíce možností. Skoky cez previsy, zjazd po hrebeni, hľadanie cesty z útesu na útes. Lyžovanie pre mňa znamená slobodu. A tak isto vnímam svoje vzdelanie. Je to o tom, byť kreatívny. Robiť veci inak. Je to o komunite, a vzájomnej pomoci. Je to o tom byť šťastný a zdravý, a byť medzi mojimi najlepšími priateľmi. Takže, začínam si myslieť, že tuším, čo by som asi chcel robiť keď vyrastiem. Ale ak sa ma spýtate čím by som chcel byť keď vyrastiem, vždy budem vedieť, že chcem byť šťastný. Ďakujem vám.




------------------------------------------------
Preložil: ArPharazôn (Andrej Kras)

Originál videa v angličtine nájdete na tomto linku:
http://www.youtube.com/watch?v=h11u3vtcpaY
Tento článok je preklad z pôvodného videa a je ho možné v neskrátenej a neupravenej forme šíriť nekomerčným spôsobom s pridaním zdroja a vrátane všetkých v článku už uvedených zdrojov, linku na otitulkované video (http://www.youtube.com/watch?v=F8B-YiMpqYM) a celej tejto poznámky.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára